Van Dokkum tot aan Maastricht: met 16 locaties zit DC Klinieken verspreid door het hele land. Toch voelt het voor Suzanne, teamleider zorgadministratie en manager zorgcontractering, nog steeds kleinschalig aan. En juist dat ziet ze als een van de grote voordelen van het werken bij DC Klinieken. Suzanne: “Ik heb hier het idee dat je snel iets kan betekenen voor patiënten en collega’s om je heen. Dat je veel impact kan maken; dat vind ik fijn.”
Suzanne werkt inmiddels al 8 jaar bij DC Klinieken. Na haar studie over beleidsmanagement in de gezondheidszorg, begon haar loopbaan bij een detacheringsbureau voor zorginstellingen. Zo kwam ze eerst in een academisch ziekenhuis terecht. “Dat was immens groot en ik voelde me daar echt een nummer. Ik had het idee dat niemand wist wie ik was en dat als ik niet kwam, niemand dat door zou hebben.” Na deze opdracht, begon ze aan een nieuwe opdracht bij DC Klinieken. “Toen ik me inlas, zag ik gelijk dat het een veel kleinere organisatie was. Na een halfjaar merkte ik dat we een klein team waren, maar dat we heel veel voor elkaar kregen. Je hebt hier gewoon nauw contact met alle lagen van de organisatie.”

Groeien met DC Klinieken

Uiteindelijk beviel het Suzanne zo goed dat ze besloot te blijven. “DC Klinieken groeide snel en ze gingen het destijds niet meer redden met twee personen op de afdeling. Ik ben toen vast in dienst gekomen als medewerker zorgadministratie.” Na twee jaar werd Suzanne senior medewerker en na vijf jaar teamleider zorgadministratie. “Ik werd gebeld tijdens mijn zwangerschapsverlof met de vraag of ik deze functie wilde gaan doen. Eigenlijk is het een heel natuurlijk verloop geweest. Ik kende de basis van het vak al en deze kans maakte mijn baan nog mooier en uitdagend. Eigenlijk ben ik een beetje meegegroeid met DC Klinieken.”

Een breed takenpakket

“Als je ons een takenomschrijving zou laten uitschrijven, dan weet ik nu al dat we de helft vergeten. Het is veel meer dan waar je in eerste instantie aan denkt”, vertelt Suzanne. Het hoofddoel van de afdeling is het ontvangen van het geld, maar daar komt veel bij kijken. “De locaties registreren alles wat ze doen aan zorgactiviteiten en wij zorgen daarna voor de facturen. 90% gaat naar de zorgverzekeraar en 10% naar patiënten of andere zorginstellingen. De zorg bij DC Klinieken wordt gewoon vergoed, maar af en toe wordt er een eigen bijdrage gevraagd aan patiënten. Daarom komt er ook een stuk debiteurenbeheer bij kijken. Daarnaast waarborgen we dat de administratie en registratie goed verlopen.” 

“Soms lijkt alles rondom zorg en declaraties abracadabra, maar juist door dat helder uit te leggen, kunnen we als afdeling echt het verschil maken in iemands ervaring.”

Geduld en begrip

Juist bij het debiteurenbeheer komen vaak uitdagingen kijken. Suzanne: “Je merkt en hoort om je heen dat het leven steeds duurder wordt en dat meer mensen financiële moeilijkheden hebben. Daarom is het soms lastig om, in het geval van een eigen bijdrage, op tijd het geld te krijgen. Het is dan mooi om die mensen op een goede manier te benaderen. Wél begrip hebben voor de situatie, maar toch ervoor zorgen dat ze gaan betalen.” Dat zorgt er wel voor dat de afdeling regelmatig lastige gesprekken heeft. Geduld is daarbij een belangrijke eigenschap. “Hoe de zorg is ingericht en de declaraties die daarbij horen is een behoorlijk ingewikkeld proces, dus we kunnen ons voorstellen dat het een beetje ‘abracadabra’ kan zijn als je er niet inzit. Het is mooi als we het in Jip-en-Janneke-taal kunnen uitleggen. Ik denk dat we in 90% van de gevallen alsnog voor elkaar krijgen dat patiënten het begrijpen.”

Hetzelfde doel

Als teamleider van de afdeling werkt Suzanne deels mee, maar daarnaast voert ze jaargesprekken, is ze verantwoordelijk voor de rapportages en beantwoordt ze veel vragen over de afdeling en samenwerkingen. De afwisseling vindt ze een van de leukste dingen aan haar functie. Suzanne: “Het meewerken en nog in contact staan met de locaties en patiënten, maar ook juist het grotere doel zien vind ik heel leuk. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de baten en lasten beter in balans zijn? En hoe zorgen we voor procesverbeteringen? We voeren niet alleen uit, maar we kijken ook hoe het beter kan. Het is fijn dat we collega’s hebben in het team op wie we kunnen bouwen en die hetzelfde doel nastreven.”

Op de hoogte blijven van nieuwe vacatures?

Stel de job alert in en blijf op de hoogte van alle nieuwe & relevante vacatures voor jou!