Als Annemarie één wens heeft als HR-manager dan is het wel dat alle collega’s van DC Klinieken elke dag met plezier naar werk gaan. Binnen de HR-afdeling zetten ze zich daar dan ook vol voor in. “Op het moment dat onze collega’s lekker in hun vel zitten, een goede band met hun leidinggevende hebben en goede patiëntenzorg kunnen leveren, dan werkt dat in alles door”, vertelt Annemarie. Toch is het waarborgen van werkgeluk soms ook een grote uitdaging. Benieuwd waarom? In dit interview vertelt Annemarie wat er allemaal komt kijken bij het werken op de HR-afdeling.
Samen met haar team, heeft Annemarie een grote taak: “We doen alles voor het wel en wee van onze medewerkers. We willen een prettige werkomgeving zijn en op het moment dat daar iets misgaat gaan bij ons gelijk de alarmbellen af.” Dat is niet altijd eenvoudig. Annemarie: “De afgelopen jaren lijkt het erop dat mensen steeds kritischer gaan kijken naar hun baan. Ze willen het leuk hebben, want ze beseffen dat veel uren van de week bestaan uit werken. Een terechte ontwikkeling die mooie uitdagingen met zich meebrengt.” 
Volgens Annemarie is het een gedeelde verantwoordelijkheid: zowel de werkgever als de werknemer is verantwoordelijk voor het werkgeluk. “Je kunt niet alles alleen van je werkgever verwachten. Het is geven en nemen en daar zie ik een uitdaging in. Hoe houden we die balans goed? Ik ben van mening dat we veel aandacht en zorg voor onze collega’s hebben, maar het blijft lastig. 

Oren en ogen in het land

Het zorgen voor werkgeluk is niet de enige uitdaging voor de HR-afdeling. “Nederland is klein, maar we zitten met onze locaties van Dokkum tot Maastricht. Je kunt niet dagelijks even om de hoek kijken. Ik vind het iedere dag weer een mooie uitdaging om goed met elkaar in verbinding te blijven. Wat speelt er op de locaties, waar zijn wij mee bezig en waar zijn zij mee bezig?” Omdat deze verbinding zo belangrijk is, heeft iedere HR-adviseur eigen locaties waarvoor ze aanspreekpunt zijn. “Zij bezoeken iedere week een van de locaties. Ik zeg altijd tegen ze: jullie zijn mijn ogen en oren op locatie en spreken de collega’s daar. Zo kunnen we toch sneller horen waar de behoeften liggen. Wij kunnen wel iets verzinnen vanuit het hoofdkantoor, maar als ze het in de klinieken niet nodig hebben dan helpen we onze collega’s er niet mee.” 

Leuke projecten

De HR-afdeling bestaat naast de HR-adviseurs, ook nog uit salarisadministratie, HR-administratie en uit de afdeling opleiding. Als manager is Annemarie eindverantwoordelijke van de afdeling. “Ik voer bijvoorbeeld werkoverleggen met het team en ik ben aanspreekpunt voor de managers en directie. Maar mijn werk is ontzettend divers. Het ene moment hou ik me bezig met het project ‘Best werkgeverschap’ en het andere moment met een project over ziekteverzuim of vitaliteit.” Het is volgens Annemarie constant schakelen tussen verschillende taken en vraagstukken. “Ik ben iedere dag met ontzettend leuke projecten bezig. Het is afwisselend en soms hectisch, maar dat vind ik juist leuk.”

“Als we willen innoveren en digitaliseren, dan doen we dat. We zijn toekomstgericht bezig en staan niet stil. Dat vind ik mooi”

Mooie kansen

Annemarie begon zeven jaar geleden als senior HR-adviseur bij DC Klinieken. Net als de organisatie zelf, heeft ze in al die jaren mooie stappen gezet. “Na tien jaar bij PostNL te hebben gewerkt, paste de grootte van die organisatie niet meer bij mij.” Op zoek naar een andere baan, stuitte ze via via uiteindelijk op de vacature bij DC Klinieken. “De zorg trok me heel erg aan en zodoende heb ik gesolliciteerd. De HR-afdeling zag er toen nog heel anders uit en ons werk bestond vooral uit het beantwoorden van vragen, zonder het stuk adviseren. In het begin dacht ik: dit is niet mijn baan, want ik vond dat helemaal niet leuk.” 
In een gesprek met haar toenmalig leidinggevende gaf Annemarie aan dat ze tegen veel dingen aanliep die ze graag zou veranderen. “Dat vertrouwen kreeg ik toen en ik besloot te blijven. Na een tijdje werd mij gevraagd of ik HR-manager wilde worden. Die kans vond ik heel leuk.” Net als Annemarie en de HR-afdeling zelf, groeide DC Klinieken ook. “Er kwamen steeds meer mensen en locaties bij. We waren aan alle kanten met groei bezig en maakten iedere keer veel verbeterslagen.”

Ondernemerschap en autonomie

Na al die jaren is DC Klinieken nog steeds dé plek van Annemarie. “Wat ik zo leuk vind aan DC Klinieken, is dat we ondernemerschap bovenaan hebben staan. Als we willen innoveren en digitaliseren, dan doen we dat. We zijn toekomstgericht bezig en staan niet stil. Dat vind ik mooi.” Ook de ruimte voor autonomie ziet Annemarie als iets belangrijks en unieks. “Ik voel zelf die ruimte voor autonomie, maar het is ook voor onze medewerkers belangrijk. We moeten niet het gevoel hebben dat iedere vijf minuten vaststaat en dat we zelf ook een beetje kunnen bepalen hoe het werk eruitziet. Met dat stukje autonomie en eigen verantwoordelijkheid functioneer je denk ik het beste.”

Op de hoogte blijven van nieuwe vacatures?

Stel de job alert in en blijf op de hoogte van alle nieuwe & relevante vacatures voor jou!